Hoppa till innehållet

Så funkar det på ett bokförlag

Tänk dig att du har suttit vid datorn i dagar, veckor och månader och skrivit, skrivit om och skrivit nytt. Nu är du färdig. Du har författat en bok. Men än så länge finns det bara som ett dokument i din dator. Hur går du vidare sen?

Ett bokförlag är ett företag som ger ut böcker. Förlaget sköter allt omkring utgivningen, förutom att just trycka upp böcker. På ett förlag arbetar många förläggare och redaktörer.

Varje dag får förlagen in flera manus. Först läser förläggaren manusen och bestämmer om det kan vara något att satsa på. Förläggaren har ett ansvar att se vilka typ av böcker som läsarna önskar.

Mängder av öppna böcker på ett golv. Överst ett oskrivet anteckningsblock och en penna.
Varje dag får förlagen in flera manus - kommer ditt att väljas ut?

Redaktören hjälper författare med sina texter. Redaktören läser igenom texten många gånger och rättar stavfel eller kommer med förslag om förändringar i texten. Det är också redaktören som kommer med förslag ifall en illustratör ska skapa bilder till boken.

Vilka förlag finns?

Ofta står det på framsidan av en bok eller på första sidan vilket förlag som har gett ut boken. Några av de största barn- och ungdomsbokförlagen är BonnierCarlsen, Rabén & Sjögren, B Wahlströms och Natur och Kultur. Men det finns många fler förlag - det enklaste är att söka på "bokförlag" på nätet.

Förlaget funderar noga

Det kostar mycket pengar att ge ut en bok. Därför funderar förlaget noga på om det går att sälja tillräckligt många böcker för att tjäna in de pengar det kostar att ta fram boken.

Det kan ta flera månader för förlaget att bestämma sig men en dag ligger det ett brev i din brevlåda. Det allra troligaste är att det står ungefär: "Vi tackar för erbjudandet men måste dessvärre tacka nej till att publicera din bok." Ett sådant brev kallas ett refuseringsbrev och de flesta författare är vana vid att få sådana.

Ge inte upp

Om förlaget tackar nej kan du välja mellan att skriva om eller att genast skicka det vidare till ett annat förlag. Kanske kan du låta någon annan läsa och sedan diskutera innehållet. Ofta är det en bra idé att stryka och förkorta.

Om förlaget är intresserade

Om förlaget tackar ja skickas ditt manus till en redaktör. Redaktören går igenom ditt manus - kanske flera gånger. Hen kommer med förslag på ändringar i din text och kanske till och med i handlingen. Tillsammans samarbetar ni med att göra texten så bra som möjligt.

Sedan är det dags för korrekturläsning. Då lusläser redaktören all text igen, kollar stavning och grammatik. Författaren gör förstås en egen korrekturläsning. Men det är väldigt svårt att rätta sin egen text - man vet ju redan vad det ska stå och då missar man fel.

Bestämma bokomslag

När redaktören är klar och texten korrekturläst ska boken få sin layout. Layout är till exempel typsnitt (hur bokstäverna ser ut), hur stort eller litet radavståndet ska vara eller om det ska vara kapitelrubriker. Redaktören kommer också med förslag om en illustratör ska skapa bilder. Ett omslag, bokens framsida, ska också bestämmas.

Oftast är det förlaget som bestämmer vem som ska göra omslaget och bilderna i boken. Men författaren kan såklart alltid önska en viss illustratör.

Text: Barnens bibliotek, 2018. Uppdaterad: oktober 2021.

Visste du?

• Astrid Lindgren skickade sin text om Pippi Långstrump till många förlag som tackade nej innan förlaget Rabén & Sjögren nappade.

• J.K. Rowling fick många refuseringsbrev innan ett förlag tackade ja till berättelsen om Harry Potter.

• Om inget förlag vill publicera ditt manus kan du vända dig direkt till ett tryckeri och beställa några få böcker. Kanske vill du bara ha tjugo exemplar för att dela ut till dina kompisar och familj?

Det här gör ett förlag

• Skriver kontrakt med författaren.

• Granskar manuset och föreslår ändringar.

• Kontaktar en illustratör om boken ska ha bilder.

• Bestämmer titel på boken och omslagsbild.

• Bestämmer vilket format (storlek) boken ska få.

• Bestämmer textstorlek, typsnitt, rubrikernas utseende och placering av text och bilder.

• Väljer papperskvalitet och om boken ska ha hårda eller mjuka pärmar.

• Skriver baksidestext.

• Bestämmer hur många böcker som ska göras.

• Marknadsför information till TV, tidningar och sociala medier