Hoppa till innehållet

Så blir du bra på källtillit

I dag lever vi ett samhälle där det går väldigt snabbt att få och sprida information. Om du googlar något kan du få miljontals träffar och du hinner inte själv granska alla de källorna. Då är det viktigt med källtillit så att du vet vilka avsändare du kan lita på.

Susanne Linde är bibliotekspedagog och hon jobbar på skolbiblioteksenheten i Ystad. Hon lär ut källtillit till skolbarn och hon brukar börja med att de tillsammans funderar kring vilka källor man kan lita på.

- Din mamma kanske säger att taket på skolan har brunnit ner och att skolan är stängd i en hel vecka. Då tänker du att du kan lita på mamma. Samtidigt kan du faktiskt fråga, "hur vet du det?". Om din mamma svarar att hon har läst det på skolans hemsida, då tror du på det. Men om din kompis säger att skolans tak har brunnit ner, litar du på det?

Åtta personer sitter runt ett bord och håller upp sina mobiltelefoner.
När du googlar är det viktigt med källtillit så att du vet vilka avsändare du kan lita på.

Du kanske litar på just den här kompisen, men fundera på om du litar du på alla dina kompisar. Man vet vem eller vad man kan lita på när man har byggt upp ett förtroende, det gäller alla källor säger Susanne.

Var extra vaksam på sociala medier

Det finns områden där du ska vara extra vaksam. Susanne tycker att många är bra på källtilliten i skolan, men hemma kan det bli annorlunda. Särskilt om du följer någon influencer på sociala medier.

- Influencern är en inspiratör, men den är faktiskt också en säljare. Det är lätt att glömma bort när du följer en känd person som du har byggt upp ett förtroende för. Då blir det många känslor inblandade och du kanske köper saken som influencern säljer in.

Susanne har glasögon, halvlångt mörkblont hår. Hon ler in i kameran.
Du ska alltid fundera på varför avsändaren ger dig information och om du kan lita på den, säger bibliotekspedagogen Susanne Linde. Foto: Rebecca Linde

En annan sak du ska vara uppmärksam på är skillnaden mellan fakta och åsikter. Fakta är något som kan bevisas, medan en åsikt är något som någon tycker.

- Om du ska åka till Köpenhamn, vilka källor kan du använda som du tycker är trovärdiga? Andra har redan gjort resan dit, då är det intressant att veta vilka tips de har, men i den information finns både fakta och åsikter. Då är det bra om du läser flera omdömen för att bilda dig en egen uppfattning.

Svårt med nyheter

Nyheter är bland det svåraste att veta vad som är pålitligt. Där behöver du hålla koll på om innehållet granskas innan det sprids.

- Om det finns en ansvarig utgivare är det flera personer som granskar reportaget innan det publiceras. Du kan exempelvis lita på Lilla Aktuellt eftersom det materialet granskas och om de gör ett fel gör de en rättelse. Det är också bra om flera olika källor bekräftar uppgiften. Man ska försöka att alltid jämföra källor, säger Susanne.

Text: Annsofie Andersson, november 2023.

Vad är en källa och källtillit?

• Det finns olika typer av källor: skriftliga, muntliga och materiella källor.

• När du exempelvis blir intervjuad är du en muntlig källa, artikeln som skrivs blir sedan en skriftlig källa. En materiell källa är en fysisk sak. Du kanske vill lära dig om forntiden och åker och tittar på en runsten - då är det en materiell källa.

• Källtillit betyder att du har koll på källan, du vet vem som är avsändaren och att du kan lita på den.

Susannes tips till dig som vill ha koll på källtillit

Åtta personer sitter runt ett bord och håller upp sina mobiltelefoner.

Fråga dig själv: vem säger vad och varför?

Fundera över vilken källa du skulle välja om du exempelvis vill ta reda på det farligaste djuret - en kompis eller NE (Nationalencyklopedin)?

Fundera över vad avsändaren har för syfte

Börja att fundera på vem som ger dig information och varför den gör det. Ju fler gånger du tänker på detta gör att du kommer att förstå om källan vill påverka dig eller sälja något till dig.

Träna in vilka källor du kan lita på

Hitta källor där du vet att informationen granskas och gör en lista med trovärdiga källor. Tänk på att vara försiktig med att dela. Var inte för snabb, stoppa dig själv och kolla upp informationen innan du delar. Du vill ju vara en av de källor man känner tillit till!