Vikingaflickan som begravdes med pärlor

På Historiska museet i Stockholm har de haft en utställning om en flickas liv på vikingatiden. Li Kolker arbetar som museipedagog på museet. Vi ställde några frågor till henne om flickan som har fått namnet Birkaflickan. Hur var det egentligen att leva under vikingatiden?

- Den person vi kallar för Birkaflickan levde på vikingatiden, för lite mer än tusen år sedan. Hon var bara 5-6 år när hon dog och fick en mycket fin begravning på en plats som kallas för Birka, säger Li.

Rekonstruktion av Birkaflickan i modell-lera. Flickan har brunt hår, gröna ögon och röd dräkt.
På Historiska museet har de skapat en skulptur av flickan. Foto: Gabriel Hildebrand, Historiska Museet

Vad är Birka?

- Birka var under vikingatiden en stor handels- och hantverksplats vid Mälaren, lite som en stad. Dit kom människor från olika delar av Europa, och kanske ännu längre bortifrån, och Birkaflickan var en av dem.

Vet inte om det är en flicka eller pojke

2011 bestämde Historiska museet att de ville veta mer om flickan. Olika experter samarbetade för att undersöka henne. De kunde också laga hennes skalle, som hade gått sönder i graven. På museet fick de sedan hjälp av en modellmakare att göra en skulptur av hennes ansikte.

Hur kan man veta vem hon var bara av att titta på ett skelett?

- Benexperter tittar på skelettet och tar prover. De kan säga att det är ett barn som är ungefär sex år. Det ser man på tänderna. Man kan också se att hon inte har några synliga sjukdomar eller skador men de har inte kunnat se varför hon dog. På ett barns skelett kan man heller inte bestämma om det är en flicka eller pojke.

Så, hur vet ni ändå att det är en flicka?

- En arkeolog kan få mycket information av sakerna som fanns med i hennes grav. Hon hade både pärlor, en kniv, en förgylld brosch och en liten ask för synålar gjord av ett fågelben. Sådana saker hittas ofta i gravar där kvinnor ligger, säger Li.

I hennes grav fanns pärlor. Varför låg dom där?

- Pärlorna satt på ett halsband som hon hade på sig när hon begravdes. På vikingatiden var det viktigt hur en person begravdes, hur den var klädd och vilka saker den fick med sig.

Birkaflickans grav med hennes skelett. I graven ligger det synligt bland annat pärlor.
Birkaflickans grav med pärlor. Titta noga på bilden så kanske du kan se pärlorna. Ser du dom? Foto: Gabriel Hildebrand, Historiska Museet

Vilka andra saker kunde följa med i en grav?

- Vissa gravar från den tiden innehåller möbler, båtar, vagnar, kläder, vapen och även djur. Det var viktigt för de levande att graven skulle visa vem den döda personen hade varit.

Leksaker av fårskelett

Idag lär sig alla barn ungefär samma saker i skolan. Vi lär oss att läsa, skriva och räkna. Så var det nog inte på vikingatiden. Då fick barn lära sig sådant som var viktigt att kunna just i den familj de föddes i.

Vad vet vi mer om vad hon gjorde när hon levde?

- Vi tror att hennes familj kanske sysslade med handel och då fick hon nog lära sig hur det gick till, menar Li. Hon hade med sig en liten ask för synålar i graven, kanske fick hon lära sig att sy?

Vad åt hon för mat?

- Man kan faktiskt se på Birkaflickans skelett och tänder vad hon åt! Hon åt faktiskt ganska mycket kött vilket var ovanligt. Det var dyrt att föda upp djur. De flesta åt ganska mycket grönsaker och säkert mycket gröt gjord på korngryn eller kanske bröd bakat på vete eller korn. Bodde man nära sjöar eller hav var fisk viktig mat.

Har man hittat några leksaker?

- Vi vet nästan ingenting om hur barnen lekte på vikingatiden, men arkeologer har hittat saker som kanske kan vara leksaker. Till exempel i Birka har man hittat fårskelett med borrade hål i. I hålen kan man trä en tråd i och sedan snurra fort i luften, då ger de ifrån sig ett surrande ljud.

Text: Lisa Ahlqvist, augusti 2019.

Fakta om Birkaflickan

Foto: Gabriel Hildebrand, Historiska Museet

Med hjälp av museipedagogen Li Kolker skulle Birkaflickans fakta kunna vara ungefär så här.

Namn: Disa. - Namnet fick hon när Historiska museet utlyste en tävling bland besökare om vad skulpturen skulle heta, säger Li.

Född: Kanske i Hedeby i det som idag är Tyskland runt år 960.

Intressen: Lyssna på spännande berättelser om gudar och hjältar.

Favoritfärg: Rött eller blått var populära men dyra färger.

Favoritdjur: Hund som både kan vakta, men också leka.

Älsklingsrätt: Kokt kött och vetebröd.

Favoritgodis: Honungsrostade hasselnötter.

Fem saker om vikingatiden som är annorlunda än idag

Träbrickor med run-tecken ligger utspridda på ett trädbord.

1. Sjukdomar

På vikingatiden fanns det inte någon sjukvård så många dog av sjukdomar som vi idag skulle kunna bota.

2. Svält

Om skörden inte blev bra något år fick människor gå hungriga. De kunde inte bara gå ner till en affär och handla som vi kan idag. För små barn kunde det vara extra svårt och många dog innan de fyllde 5 år av sjukdomar eller att de svalt ihjäl.

3. Slavar

Människor delades upp i fria och ofria, alltså slavar. Slavarna, eller trälarna som de kallades fick inte bestämma över sina egna liv utan var tvungna att lyda sina ägare. Även barn kunde vara trälar!

4. Bönder

De allra flesta var bönder. De levde sina liv på bondgården och hade ett hårt och slitsamt arbete. Många hade trälar som arbetade och bodde på gården. Barn var också tvungna att hjälpa till och arbeta.

5. Hade saker från Indien och Egypten i sina hem

Okej, det kan vi ha idag också. Men tänk vad häftigt att de redan hade det för tusen år sedan! I Sverige har arkeologer hittat saker i gravar från vikingatiden som kommer från Tyskland, England men också från Ryssland, Iran och Egypten. Det har även hittats saker som är så långt bortifrån som Indien! Idag kanske vi kan jämföra det med att vi skulle ha saker från månen i våra hem!